نیتروژن چیست؟

نیتروژن (Nitrogen) یا ازت گازی بی رنگ ، بی بو ، احتراق ناپذیر،غیر فلز، دو اتمی بی اثر است که 78 درصد از اتمسفر ما را تشکیل میدهد. دانیل رادرفورد (Daniel Rutherford) کاشف نیتروژن بوده است. نیتروژن ترکیبات مهمی مانند آمونیاک،اسید نیتریک و سیانیدها را شکل می‌دهد.

از کاربرد های گاز نیتروژن میتوان به بازیابی ترکیبات آلی فرار از مخلوط ضایعات گازی،صنایع پتروشیمی، پاکسازی خطوط لوله، تولید مواد نیمه رسانا، تولید فیبرهای مصنوعی و …… اشاره نمود.

نیتروژن مایع

نیتروژن مایع

نیتروژن

تقطیر جزء به جزء (Fractional distillation)

تقطیر جز به جز عبارت است از یکسری تبخیر و میعان که در سینی‌های یک برج استوانه‌ای صورت می‌گیرد. مایعات خالص در فشار محیط در دمایی به جوش می‌آیند که در آن دما فشار بخار آن برابر فشار محیط گردد. در صورتی که مایعات ناخالص در حدود دمایی که حاصل جمع فشارهای جزئی عوامل تشکیل دهنده آنها برابر فشار محیط گردد به جوش می‌آید.

در نقطه جوش فازهای بخار و مایع در حال تعادل می‌باشند. چنانچه فشار کاهش یابد تبخیر صورت می‌گیرد و در حالت معکوس میعان اتفاق می‌افتد. از فشار بخار برای محاسبه ترکیب گازهای مخلوط در حالت تعادل استفاده می‌شود. وقتی که اجزا تشکیل دهنده یک محلول در برج تقطیر بطور دائم جدا می‌شوند بخارهایی که به سمت بالا حرکت می‌کنند ترکیبات فرارتر با مایع برگشت کننده که به سمت پایین سرازیر است برخورد کرده و غلیظ‌تر می‌شود.یکی از کابردهای این روش بدست آوردن نیتروژن مایع یا همان ازت مایع می باشد.